Strategia public relations to wytyczne związane z komunikacją w przedsiębiorstwie i organizacji.
Co składa się na strategie public relations?
Stworzenie strategii public relations wymaga wiedzy i doświadczenia. Aby stworzyć strategie PR trzeba przeprowadzić analizę danych.
Elementami tworzącymi strategie PR są:
- analiza SWOT – pozwala poznać problemy w komunikacji i wizerunku oraz mocne i słabe strony firmy, a także jej szanse i zagrożenia,
- audyt komunikacyjny – pomoże sprawdzić, które z kanałów dystrybucji są najlepsze dla firmy oraz czego oczekują klienci, pracownicy i kontrahenci,
- analiza otoczenia – pozwoli przygotować strategie public relations dla konkretnej grupy odbiorców,
- cele komunikacyjne – główne przekazy pozwalające budować strategię,
- plan działania – określa działania oraz wyznacza narzędzia rekomendowane do tworzenia PR,
- budżet i harmonogram,
- mierzenie efektów działań wprowadzonych w strategie.
Dlaczego strategia public relations jest ważna?
Strategia public relations jest ważna, ponieważ firma, która dba o klientów, kontrahentów i pracowników ma szansę odnieść większy sukces, a co za tym idzie osiągnąć większe zarobki.
Funkcje public relations
Funkcje mają pomóc w osiągnięciu celów i można je podzielić na:
- integracyjną – polega na dostosowaniu się przedsiębiorstwa do jego otoczenia i odbiorców,
- koordynacyjną – dopasowanie do siebie elementów promocji ze strategią public relations,
- komunikacyjną – to komunikowanie się firmy z otoczeniem i na odwrót w celu zbudowania wizerunku przedsiębiorstwa.
Cele public relations
Cele PR różnią się w zależności od działań strategii. W marketingu głównym celem jest kreowanie wizerunku firmy dzięki informacjom o jej usługach. W komunikacji celem jest przekonanie do siebie klientów i zdobycie ich zaufania. Dziedzina społeczna ma na celu sprawne planowanie i komunikowanie się. W każdej z dziedzin najważniejszym celem jest zbudowanie i utrzymanie dobrej reputacji firmy i utrzymanie dobrych relacji z opinią publiczną oraz klientkami, kontrahentami i pracownikami.